Vytisknout tuto stránku

Výuka matematiky podle metody profesora Milana Hejného

středa, 14. srpen 2013 11:36

ct24210

13.8.2013 | 19:00 | Pořad: Události | Téma: Pedagogická fakulta

Daniela PÍSAŘOVICOVÁ, moderátorka

--------------------

Místo volna o prázdninách dobrovolně do školy a ještě kvůli matematice. Řeč není o dětech, ale o učitelích. Někteří z  nich se školí, jak učit žáky matematiku novou metodou profesora Milana Hejného. Má být zábavnější a pro počtářské schopnosti dětí přínosnější.

Ivan LUKÁŠ, redaktor

--------------------

Učitel před tabulí, před učitelem ale místo žáků jeho kolegové.

osoba

--------------------

Kolik kroků uděláte, abyste se potkali?

Ivan LUKÁŠ, redaktor

--------------------

Dva kroky dopředu, ale taky dva dozadu, nebo každý jeden opačným směrem. I takhle se dá řešit rovnice.

Jitka MICHNOVÁ, učitelka, ZŠ Neratovice

--------------------

Tohle to všechno nevědí a  přes ty činnosti, přes ty kroky se k tomu postupně, postupně doberou.

Ivan LUKÁŠ, redaktor

--------------------

Matematika podle profesora Hejného. Všechno je v ní konkrétní, žádné vzorce nebo poučky přednášené učitelem.

Milan HEJNÝ, matematik, Pedagogická fakulta UK

--------------------

Pravidla ano, ta, která děti objeví. Vzorečky, ano, ty, které děti objeví.

Ivan LUKÁŠ, redaktor

--------------------

Jenže jak to správně učit? To se nejprve musí naučit sami pedagogové a lehké to není. Znamená to změnu role učitele.

Jitka MICHNOVÁ, učitelka, ZŠ Neratovice

--------------------

Není to ten, kdo řekne dětem: "Děti, toto se dělá takto."

Pavlína PLAČKOVÁ, ZŠ Český Těšín

--------------------

Já kolikrát zírám na to, co ty děti vymyslí a  opravdu mě každou hodinu přesvědčují, že já jako učitelka stále nic nevím.

Blanka POULOVÁ, redaktorka

--------------------

Na čtvrtý ročník letní školy matematiky přijela stovka učitelů prvního stupně ze všech koutů Česka.

Ivan LUKÁŠ, redaktor

--------------------

Nová metoda se šíří do škol. Podle psychologů ale úplně pro všechny děti není. Potíže mohou mít ty s abstraktním myšlením.

Jana ZAPETALOVÁ, dětská psycholožka

--------------------

Tento postup výuky matematiky je může do jisté míry brzdit a může jim vlastně bránit v tom vytváření toho pojmu čísla a  množství.

Ivan LUKÁŠ, redaktor

--------------------

Ministerstvo školství přesto novou metodu podporuje. Zatím ji používá několik desítek učitelů.

Marek ZEMAN, mluvčí MŠMT

--------------------

O to nám jde především, aby matematika dostala trošku jiný nádech a aby děti bavila.

Ivan LUKÁŠ, redaktor

--------------------

Podle mezinárodních srovnání totiž české děti v matematice pokulhávají a metoda Milana Hejného tak může být správným krokem nejen při řešení rovnic. Blanka Poulová a  Ivan Lukáš, Česká televize.

Autor: