Stop-time: Rektorka o umění učit. A vyzývá vás k dotazům

Wednesday, 15 February 2023 13:04

Členové vedení Univerzity Karlovy analyzují a komentují aktuální témata v podcastové sérii Stop-time. Další epizoda se věnuje výuce. V českém univerzitním prostředí se o pedagogických dovednostech příliš nediskutuje. Přesto je nezávislé hodnocení kvality výuky v zahraničí běžné. Proč je nutné o takových mechanismech uvažovat? Nenaruší zavedené akademické zvyklosti? Jakou cestu hodnocení zvolí Karlovka? Nejen o tom hovoří její rektorka Milena Králíčková. Pořadem provází a ptá se Martina Vrbová.

rektorkaST
„Každý pedagog, který umí vtáhnout studenta do výukového procesu tak, že upoutá jeho pozornost, ... je umělec,“ říká rektorka Milena Králíčková.

Pravidelný Stop-time (čili minuty věnované současným i budoucím výzvám Univerzity Karlovy) zve zajímavé hosty z vedení UK, aby informovali o tom, co právě řeší a chystají. Odpovídají nejen na tyto otázky: Co čeká univerzitu v nejbližších měsících a letech? Čím mohou přispět současné společnosti a o co se zajímají? Jsme rádi, že následující krátkou pauzu, váš osobní stop-time, věnujete právě setkání s některým z nich. Novinkou je však možnost pokládat přímo rektorce dotazy, na něž bude v některé z dalších epizod odpovídat.

Králíčková: Skvělí byli Kos a Slípka

Vzpomene si současná rektorka UK Milena Králíčková na výjimečné pedagogy z doby svých studií? „Vzpomínám často a ráda; bude to znít legračně, ale třeba profesor Kos a profesor Slípka byli skvělí vyučující mého mládí. Ale když se mě takto zeptáte, hned mi vytanou (na mysl) ti skvělí vyučující, kteří dělají velkou čest naší univerzitě a které často navrhujeme na ocenění a kteří jsou i často mezi oceněnými pedagogy ministerstvem školství nebo nadací Siemens. Takových je hrozně moc! Musím jmenovat třeba profesora Černého, profesora Podolského nebo paní docentku Strakovou,“ líčí lékařka a vědkyně, jež stojí v čele UK.

Co na nich oceňuje? „Každý pedagog, který umí vtáhnout studenta do výukového procesu tak, že upoutá jeho pozornost – a samozřejmě ta trvá u každého z nás jen nějakou chvílí –, a dokáže vycítit ten okamžik, kdy si o pozornost musí něčím aktivním znovu říci, je umělec,“ říká profesorka Králíčková. Jak takové a další pedagogické kompetence zlepšovat a pěstovat? Poslechněte si celou epizodu podcastu Stop-time:

V moderování pořadu Stop-time se střídají dva zkušení novináři a „rozhlasáci“.

vrbovaMartina Hynková Vrbová

Vystudovala klasickou kytaru na Státní konzervatoři v Praze a na konzervatoři Reina Sofia v Madridu. Táhlo ji to však k mikrofonu a před televizní kameru. Začínala jako programová hlasatelka v České televizi a na stanici Český rozhlas Praha. Postupně moderovala řadu pořadů. V roce 2009 získal cyklus pořadů Retro, který uváděla, televizní cenu Elsa za nejlepší magazín. V současnosti uvádí live magazín Sama doma na ČT. Spolupracuje na vzniku pořadu 13. komnata, píše scénáře a stojí u zrodu některých nových televizních projektů.

Luboš Veverkaveverka

Vystudoval žurnalistiku a mediální studia na Fakultě sociálních věd UK. V průběhu novinářské dráhy se zaměřoval především na popularizaci vědy a techniky, například v Lidových novinách. V letech 2005 až 2012 působil v Českém rozhlase Leonardo jako redaktor a později šéfredaktor, odvysílal několik set premiérových živých diskusí z cyklu Třetí dimenze a moderoval také další pořady včetně živých nahrávek s publikem. Spolupracoval na přípravě titulů z knižní Edice Leonardo. Od roku 2013 působí na Matematicko-fyzikální fakultě UK, kde pracuje v Oddělení propagace a mediální komunikace. Autorsky spolupracoval na některých titulech z edice popularizace nakladatelství MatfyzPress (Cesty nesmrtelnýchTenkrát v listopadu).

Pravidelně a na více zvukových kanálech

Na příští zastavení, váš Stop-time, se můžete těšit opět za čtrnáct dnů na témže místě: na webu magazínu Forum a dalších zvukových kanálech Spotify nebo Soundcloud. Udělejte si čas a brzy na slyšenou!

Author: Martina Vrbová, Luboš Veverka
Photo: Hynek Glos