Že mají děti raději mobily než pohyb? Gamifit využívá obojí

Tuesday, 10 October 2023 16:08

Tráví dnešní děti většinu času u mobilů a přirozený pohyb je až tak moc nebaví? Tak to zkusme nějak propojit, řekli si studenti Univerzity Karlovy Matyáš Adam MichelAndrea Petrová a vytvořili projekt Gamifit. V úterý 10. října s ním zvítězili v letošním ročníku studentské soutěže Fakulty tělesné výchovy a sportu UK Měníme svět pohybem.

IMG 6618

„Mám mladší sourozence a všímala jsem si, jak jejich kamarádi během covidu ztráceli motivaci k tomu se víc hýbat. A ačkoliv asi všichni rodiče tehdy řešili, jak využívání technologií ze strany dětí víc regulovat, uvědomili si, že to vlastně úplně nejde,“ vypráví Andrea Petrová. „Navíc se pohybuji mezi učiteli tělocviku, mezi kterými se právě řešilo, jak děti nejlépe rozpohybovat,“ dodává studentka FSV UK. A tak společně s Matyášem Adamem Michelem vymysleli aplikaci, při které děti hrají v mobilu dobrodružnou hru, která je protkána mnoha fyzickými úkoly. Říkají tomu Gamifit - gamifikace pohybu v praxi.

Děti (počítá se s uživateli mezi 7-13 lety) si v podstatě v aplikaci Gamifit vytvoří svou postavu-rytíře, který chodí ve vytvořeném světě a naráží na různé úkoly v podobě fyzických cvičení a aktivit. Za jejich splnění získává mince, díky kterým může svého fitness rytíře upravovat, aby lépe odolal různým prostředím, objevoval skryté magické pralesy nebo podzemní jeskyně. Po cestě také potkává spoustu dalších postav – trpaslíky, elfy, zlobry - plní jejich úkoly a získává odměny, nebo si vyslechne jejich rady o tom, jak správně cvičit. Navíc si děti mohou zpětně zaznamenat jakoukoliv sportovní aktivitu (od plavání, přes trénink fotbalu až po výlet na horách) a podle toho, jak dlouho se jí věnovaly, dostanou odpovídající počet bodů.

„Podobné aplikace už před delší dobou vznikly, ale nenabízely mnoho funkcí a dnes už by moc dobře nefungovaly. Jeden z hlavních problémů byl udržet pozornost dítěte delší dobu. Stačí vzpomenout na Pokemon Go, kdy po dvou měsících hraní odpadlo třeba až 90 % hráčů, které to zkrátka přestalo bavit. Proto se chceme víc zaměřit na příběhovou linku, aby to děti bavilo co nejdéle,“ vysvětluje Matyáš Adam Michel. Proto by se ve finální verzi měla zábavná herní část a praktická cvičení dělit o svůj čas zhruba půl na půl, během letního testování s šedesáti dětmi to bylo takřka 60 % ve prospěch pohybu. 

gamifit4 

První veřejná verze by měla vzniknout během podzimu a tvůrci už jsou už domluveni na testování s některými školami. Gamifit totiž umožňuje propojení třídy s učitelem. Školy si mohou zaplatit prémiovou verzi, která učiteli umožní žákům zadávat pohybové výzvy či soutěžě, mít přehled o jejich aktivitách a odemknout jim bonusový obsah jako budování společného třídního hradu. „Naší vizí je budovat pohybové návyky dětí, které je budou bavit. A po testování nám říkaly, že se jim Gamifit líbí, protože je to zábavné a zároveň se při tom hýbají,“ říká Matyáš Adam Michel, který má v projektu na starosti především propagaci a marketing. „Na mě je vše okolo pohybu a přípravy cviků, protože jsem nějakou dobu pracovala jako trenérka dětí. Ale beztak skoro všechno děláme dohromady podle toho, jak má kdo čas,“ dodává Andrea Petrová. S technickou stránkou a programováním jim pomáhá společný kamarád. 

V prvním ročníku projektu Měníme svět pohybem 2023, který vyhlásila Fakulta tělesné výchovy a sportu Univerzity Karlovy ve spolupráci s Balance Clubem Brumlovka tedy zvítězil Gamifit a obdržel prémii 50 tisíc korun. Na druhém místě se umístil projekt Pohyb na předpis (Adéla Machová, LFP UK) a třetí místo zůstalo projektu Studijní program - zdravý životní styl (Karolína Hrušková, FTVS UK). Nejlepší projekt z Fakulty tělesné výchovy a sportu byl navíc oceněn Cenou děkana. „Jsme si vědomi, že pohyb patří k nosným pilířům kvalitního života. Symbolické je to právě nyní, kdy Fakulta tělesné výchovy a sportu Univerzity Karlovy oslavila 7O. výročí svého založení v roce 1953 s mottem 70 LET V POHYBU,“ prohlásil proděkan FTVS UK Aleš Vlk.

IMG 6607IMG 6612  
Vlevo Adéla Machová s Petrou Tyrpeklovou z Balance Club Brumlovka, vpravo Karolína Hrušková s děkanem FTVS UK Miroslavem Petrem.

Vítězové „Měníme svět pohybem 2023“   
1. MÍSTO  Fitness aplikace pro děti GAMIFIT  Matyáš A. Michel (FF UK), Andrea Petrová (FSV UK) a tým 
2. MÍSTO  Pohyb na předpis  Adéla Machová (LFP UK) 
3. MÍSTO  Studijní program - zdravý životní styl  Karolína Hrušková (FTVS UK)
Cena děkana FTVS UK Studijní program - zdravý životní styl Karolína Hrušková (FTVS UK)
Author:
Photo: FTVS UK, Gamifit