„Je jen jedna Země, a tu máme od svých dětí půjčenou, musíme jim ji zase vrátit.“ Tak parafrázuje slavný Saint-Exupéryho citát zakladatel oboru sociální a kulturní ekologie na Fakultě humanitních studií UK Ivan Rynda.

Letošní Noc s Andersenem v knihovně Pedagogické fakulty UK probíhala v duchu literární hry na motivy knížky Ptačí sněm od Petra Síse. Za tímto konceptem stojí tři studentky, které program pojaly jako velkou čtenářskou lekci, v níž využily třífázový model učení.

Environmentální žal nebo ekologická úzkost je termín, který se dnes často skloňuje v souvislosti se zhoršujícím se stavem klimatu. Jak pracovat s úzkostmi vyvolanými ať už obavami o budoucnost planety nebo záplavou dalších negativních zpráv?

„Nestačí jen umět si spočítat celkové náklady dluhu. Znalostem by měl předcházet životní postoj, kdy se člověk dokáže zastavit a říct si: ´Stojí mi to za to? Nebude lepší tuto svou aktuální potřebu odložit a dopřát si ji, až si na ni ušetřím?´“ shodují se autoři vzdělávacího projektu Rozvoj finanční gramotnosti.

Kampus Hybernská se minulý týden, u příležitosti stého výročí úmrtí spisovatele Franze Kafky, proměnil v Kafkus. Didaktikon zorganizoval hlavně pro žáky středních a základních škol přednášky, workshopy nebo pop-artovou výstavu, jejichž pojítkem byl právě nejslavnější pražský německy píšící spisovatel.

Pedagogická fakulta UK vydala obsáhlý e-book věnující se hodnocení jakožto nedílné součásti procesu učení. Autoři napříč všemi katedrami se v něm zabývali verbálními i kvantitativními formami hodnocení, které by se měly vzájemně doplňovat. 

Loni v červnu tomu bylo už 30 let, co vkročila na půdu staroslavného Karolina a ve službách Univerzity Karlovy zůstává dodnes. Za tu dlouhou dobu osobně poznala šest rektorů a všech deset zvolených předsedů Akademického senátu, kteří se na ni mohli vždy ve všem spolehnout. Dobrá duše Akademického senátu UK Antonie Křížová.

„Komunikace v medicíně je naučitelná, ale ne samonaučitelná!“ zdůrazňují manželé Lucie a Jan Hrdličkovi. Díky jejich úsilí se budou všichni medici a medičky na 2. LF UK od letního semestru v rámci povinné výuky učit sdělování závažných zpráv i s pomocí umělé inteligence a virtuální reality.

Životní příběh ornitologa a odbojáře Veleslava Wahla i přehled o dlouholetém vývoji avifauny v Praze nabízí mimořádná kniha Pražské ptactvo 1800–2020. Vznikla za podpory Právnické a Přírodovědecké fakulty, na tvorbě se podíleli ornitologové z Přírodovědy.   

Už to nejsou jen šanony a krabice v archivech, nekonečné police v knihovnách nebo kolečka na archeologických lokalitách. Výzkum v humanitních i společenských vědách stále více proměňují moderní technologie. FF UK proto vytvořila zastřešující Centrum pro digital humanities. 

V neděli na televizních obrazovkách skončil mimořádně sledovaný seriál Smysl pro tumor. Příběh o mladíkovi bojujícím s rakovinou upozornil na problematiku onkologických onemocnění a možnosti jejich léčby. Záběry z lékařského prostředí se natáčely ve Fakultní nemocnici Hradec Králové.

Na české hudební scéně je kytarista a skladatel Igor Ochepovsky označován jako největší objev posledních let. Jeho jméno je jeho značka a kapela Ochepovsky Project se vyvíjí spolu s jeho nositelem. Úspěšný absolvent kurzu Ústavu jazykové a odborné přípravy si s námi povídal o hudbě a češtině.

Jan Šír z Fakulty sociálních věd UK se dlouhodobě zaměřuje na politický a bezpečnostní vývoj v postsovětských republikách. Podle něj je to teď především na Západu, jestli bude putinovskému Rusku porušování základních mezinárodních pravidel tolerovat.

Rádio Junior spustilo nový podcast, který prostřednictvím superschopností hlavní hrdinky přibližuje fyzikální jevy. „Snažili jsme se vybrat takové jevy a experimenty z fyziky, které lze zprostředkovat audio formou, děti je pochopí a zvládnou samy,“ říkají Vojtěch Žák a Jitka Houfková z MFF UK.

„Neexistuje jediný zaručený postup, jak efektivně učit matematiku. Učitel by měl proto znát více výukových metod a výuku diferencovat,“ říká docentka Jarmila Robová, jež se na Matematicko-fyzikální fakultě UK věnuje didaktice matematiky, a tedy přípravě budoucích, zejména středoškolských, učitelů matematiky.

Page 1 of 20