Jitka Jiřičková

Jitka Jiřičková

Vystudovala žurnalistiku na FSV UK. Čtyři roky pracovala jako redaktorka týdeníku MF Plus, externě psala též pro časopisy Vlasta a Betynka. Tři roky působila jako manažerka v PR agentuře aPRiori. Má tři děti. Do redakce médií Univerzity Karlovy nastoupila po rodičovské dovolené na jaře 2019.

Seberte dětem telefony, jinak se hýbat nebudou. Student psychologie na FF UK Matyáš Adam Michel a jeho přítelkyně Andrea Petrová z FSV UK se rozhodli na to jít obráceně. Vymysleli aplikaci Gamifit, která děti rozpohybuje. 

Jaké jsou ženy ve vrcholných pozicích? Jak se chovají a přemýšlí, jakými lidmi se obklopují? A proč u toho mnohé i cvičí? Nejen proto, že letos pomyslnou štafetu akce k Mezinárodnímu dni žen převzala Fakulta tělesné výchovy a sportu UK. 

„Snažíme se, aby byla zvířata efektivně léčena proti parazitům, ale neohrožoval se při tom přirozený ekosystém,“ říkají Barbora Szotáková a Lucie Raisová z Farmaceutické fakulty UK, které vyvíjí analytické metody zjišťující koncentraci veterinárních léčiv v životním prostředí.

Rádio Junior spustilo nový podcast, který prostřednictvím superschopností hlavní hrdinky přibližuje fyzikální jevy. „Snažili jsme se vybrat takové jevy a experimenty z fyziky, které lze zprostředkovat audio formou, děti je pochopí a zvládnou samy,“ říkají Vojtěch Žák a Jitka Houfková z MFF UK.

„Neexistuje jediný zaručený postup, jak efektivně učit matematiku. Učitel by měl proto znát více výukových metod a výuku diferencovat,“ říká docentka Jarmila Robová, jež se na Matematicko-fyzikální fakultě UK věnuje didaktice matematiky, a tedy přípravě budoucích, zejména středoškolských, učitelů matematiky.

„Jsme tu pro všechny z UK, kdo chtějí držet krok s rychle se měnícím světem. Podporujeme mladou generaci vědců, aby se nebáli realizovat své nápady a učili se zhodnocovat svou práci v praktickém životě,“ říká Veronika Haissingerová, která má na starosti téma podnikavosti v rámci Centra pro přenos poznatků a technologií UK.

„Nedáváme doporučení, snažili jsme se prostřednictvím případových studií ukázat inspirativní příklady,“ říkají David Greger a Jaroslava Simonová z Ústavu výzkumu a rozvoje vzdělávání PedF UK o výzkumu, který popisuje podoby diferenciace žáků na základních školách.

Didaktikon, vzdělávací centrum Univerzity Karlovy a Kampusu Hybernská, navštívilo během roku a půl od otevření již několik set základních a středních škol. Ale teprve loni před Vánoci využily jeho služeb i děti z domácího vzdělávání. 

„Využíváme 3D technologie ve třech rovinách – pro podporu výzkumu, výuky a medicínské účely,“ říká Martin Kopeček, vedoucí laboratoře 3D technologií, jež nabízí „služby“ v oblasti 3D tisku celé Lékařské fakultě UK v Hradci Králové a částečně i fakultní nemocnici. 

Univerzita Karlova nabízí od září ve svých menzách ke stabilní nabídce vegetariánského menu také jídlo veganské. Plní tak další cíl, který si sama stanovila, být ještě více udržitelná a zodpovědná k životnímu prostředí. 

„Prokázali jsme, že nejefektivnější je postup, kdy vyučující doslova žongluje s mnoha míčky, přičemž největší důraz klade na třídní klima, aby se každé dítě cítilo v kolektivu bezpečně,“ říká vedoucí projektu týkajícího se školní neúspěšnosti Irena Smetáčková z katedry psychologie PedF UK.

„Nezajímá mě tolik, zda díky mým poznatkům někdo dokáže sestavit rychlejší počítač nebo popíše určitý fyzikální jev. Líbí se mi hledání a nacházení překvapivých souvislostí mezi jednotlivými pojmy a objekty,“ říká Lenka Slavíková z MFF UK, laureátka Ceny Neuron 2023 pro nadějné mladé vědce.

Odborníci ze tří fakult UK vyvinuli ve spolupráci s Asociací za lepší ICT řešení, unikátního AI asistenta pro žáky a učitele základních škol. Na rozdíl od slavnějšího ChatGPT  jejich chatbot „nehalucinuje“, ale plní svůj účel, jímž je připravit žáky na přijímací zkoušky na střední školy.

„Většina lékařů ve FN Hradec Králové i vyučuje, je to důležitá součást jejich práce. Věřili jsme, že se investice do kurzu pedagogických dovedností vrátí ve výuce i v přístupu samotných lékařů, kteří se problematice více otevřou a třeba se pro ni i nadchnou,“ říká proděkanka LFHK UK Iva Sedláková.

Univerzita Karlova pořádala první mezinárodní konferenci platformy Paedagogium, zaměřenou na rozvoj pedagogických kompetencí akademických pracovníků. „Vysokoškolští  pedagogové potřebují podporu,“ říká předseda Paedagogia David Hurný.

„Naším cílem je, aby o své výuce a o tom, jak se studenti učí, dokázali akademičtí pracovníci lépe přemýšlet, a přednášky i semináře lépe plánovat a vést,“ říkají lektorky vzdělávacího programu rozvíjejícího pedagogické dovednosti akademiků Karolina Duschinská a Radka High.

„Cílem Univerzity Karlovy je neustále zvyšovat kvalitu výuky, proto se snažíme rozvíjet pedagogické kompetence akademiků,“ říká člen kolegia rektorky David Hurný, který se věnuje rozvoji platformy Paedagogium, jež má vysokoškolským pedagogům pomoci efektivně učit.

V rámci prestižní soutěže České hlavičky byla podruhé udělena cena Univerzity Karlovy INTENTIO v kategorii udržitelný rozvoj. Získal ji gymnazista Šimon Kilián za vytvoření neplatinového katalyzátoru do palivových článků.

„Držíte se moc při zemi,“ burcoval profesor František Švec kolegy z FaF UK, kteří se zdráhali poslat text do prestižních vědeckých časopisů. Celosvětově uznávaný analytický chemik působil přes třicet let v USA, mimo jiné na Kalifornské univerzitě v Berkeley. S hradeckou farmacií spolupracuje sedm let.

úterý, 3. říjen 2023 09:26

Do nového akademického roku v novém stylu

Univerzita Karlova při zahájení akademického roku představila nové propagační logo. „Odkazuje na Svatováclavskou korunu Karla IV., zachovává úctu k tradici, ale současně je lehké, moderní a flexibilní. Takové, jaká chce být i naše univerzita,“ vysvětlila rektorka Milena Králíčková.

Strana 1 z 11