Články dle značky: AI univerzita

Dokážou vyhodnotit kvalitu spánku, sbírat data o zdravotním stavu, mohou pomáhat v terapiích. Na první pohled se zdá, že zapojení asistenčních systémů na bázi umělé inteligence má pro člověka jen samá pozitiva. Nějaké to „ale“ se tam však přeci jen najde. 

Změnila pravidla hry. Masivní zapojení umělé inteligence (AI) do různých oblastí lidské činnosti – a její zvyšující se schopnosti – se promítnou do fungování řady institucí. Tým Petra Špeciána z Fakulty humanitních studií UK chce sledovat jak.

Rezonujícím tématem posledních měsíců je umělá inteligence. Koho jiného tedy pozvat na rozhovor o Karlovce než světovou AI celebritu: ChatGPT v nejnovější verzi! Tázali jsme se dlouho, zpovídaný (zpovídaná, zpovídané) reagoval/a/o rychle. A prý má i smysl pro humor. 

Odborníci ze tří fakult UK vyvinuli ve spolupráci s Asociací za lepší ICT řešení, unikátního AI asistenta pro žáky a učitele základních škol. Na rozdíl od slavnějšího ChatGPT  jejich chatbot „nehalucinuje“, ale plní svůj účel, jímž je připravit žáky na přijímací zkoušky na střední školy.

Kritické myšlení a kreativitu člověka úplně zastoupit nedokáže, zcela jistě se však z AI stane užitečná pomocnice právnických profesí. Jak zapojit umělou inteligenci do soudnictví, a přitom neporušit právo na spravedlivý proces? I touto otázkou se zabývá tým Miroslava Sedláčka z PF UK.

Současný rozvoj technologií výrazně proměňuje zdravotnictví. Jaká je budoucnost medicíny? Co skutečně léčí? V čem umělá inteligence (ne)nahradí lékaře? I o tom bude jednodenní seminář, který na Univerzitě Karlově ve dvou termínech, 5. a 7. prosince, zaštiťuje lékařka a inovátorka Ivana Schnur.

Ty tam jsou doby, kdy se studující spokojili s memorováním a vysedáváním na nezáživných přednáškách. Pandemie i nástup umělé inteligence zintenzivnily nutnost změnit způsoby výuky.

„Klíčem k tomu, abyste byli dobrými učiteli, je rozvíjet sebeuvědomění,“ tvrdí Manuela Milani. Zdůrazňuje navíc důležitost dialogu s kolegy a se studenty. Coby mezinárodní expertka na vzdělávání je součástí platformy Paedagogium na Univerzitě Karlově.

„Kdybych chtěla, aby mě měli všichni rádi, budu péct pizzy a ne psát o feminismu a dělat na odborech,“ touto mantrou se obrňuje Šárka Homfray, právnička, feministka a absolventka Právnické fakulty UK a studentka oboru genderová studia na Fakultě humanitních studií UK.

„ChatGPT rozkopl dveře světa umělé inteligence, nicméně jedná se jen o jednu z mnoha aplikací. A podobně se i my snažíme koncipovat naše workshopy. Dáváme nástrojům umělé inteligence kontext,“ říkají zakladatelé projektu Aignos Martin Richter a Ondřej Hrách.

Členové vedení UK komentují aktuální témata v podcastové sérii Stop-time. Co je největším problémem Studijního informačního systému (SIS)? Proč si na nový systém ještě několik let počkáme? A jak ovlivní umělá inteligence studium na univerzitách? Odpovídá prorektor Univerzity Karlovy pro IT Tomáš Skopal.

Moderní technologie jsou už takřka neodmyslitelnou součástí našich životů. A zajímavé jsou i z teologického pohledu. „Teologie může být užitečná v oblasti analýzy a kritiky technologie i technologického způsobu myšlení,“ říká František Štěch z Evangelické teologické fakulty (ETF UK).